Geschiedenis - Utrecht

In het jaar 48 na Christus bouwen de Romeinen vlak bij een doorwaadbare plaats aan de Rijn het fort Trajectum ad Rhenum. De fundamenten hiervan bevinden zich onder het Domplein, het oudste deel van de stad . Op het Domplein staan nu het Universiteitsgebouw (met Groot Auditorium en Senaatskamer; met fraaie gobelins), de Runensteen, het standbeeld van Graaf Jan van Nassau en het Vrijheidsmonument.

In de 8ste eeuw kwam de Engelse benedictijner monnik Willibrord naar Utrecht om van hieruit het christendom te verspreiden. Sindsdien is Utrecht altijd bisschopszetel gebleven.

In 1122 krijgt Utrecht stadsrechten. In 1254 wordt de eerste steen voor de Dom gelegd. Door chronisch geldgebrek was de gotische toren pas in 1382 gereed.

In 1579 verbinden de zeven Noordelijke gewesten zich in de Unie van Utrecht tegen Spanje. In 1636 wordt de Universiteit Utrecht gesticht. De wapenspreuk ervan luidt: Sol iustitiae illustra nos (Zon der gerechtigheid, licht ons voor).

Op 1 augustus 1674 werd de stad getroffen door een tornado. Het middenschip van de Domkerk, dat door geldgebrek niet al te stevig was gebouwd, stortte in. Het middenschip is nooit meer herbouwd. In 1713 maakt de Vrede van Utrecht een einde aan de Spaanse successie-oorlog. In 1810 wordt Utrecht residentiestad van de Franse koning Lodewijk Napoleon. Vanaf 1860 werd de verkrotting van de stad aangepakt door burgemeester Reiger, wiens borstbeeld op de Maliebaan prijkt.

In de 20ste eeuw is Utrecht vooral een jaarbeurs- en congresstad geworden (jaarbeurs sinds 1917). De centrale ligging aan een knooppunt van (spoor)wegen maakt de stad daarvoor uitermate geschikt. Geen stad in Nederland is gemakkelijker per spoor te bereiken dan Utrecht. De Nederlandse Spoorwegen hebben daardoor Utrecht als vestigingsplaats. Het traject Utrecht-Amsterdam was in 1954 de eerste rijksweg in Nederland.

Oudenrijn was het eerste verkeersplein in Nederland. Op een zonnige Pinksterdag in 1955 trokken zoveel zondagsrijders eropuit dat Oudenrijn vastliep. Dat was de eerste file in een tijd dat er op 1 auto was op 40,3 inwoners (in 2005: 1 op 2,4). In 1967 wordt een begin gemaakt met de bouw van Hoog-Catharijne, een modern winkel- en zakencentrum, dat daarnaast door zwerfers als slaap- en verblijfsoord wordt gebruikt. Het historisch centrum bestaat voor een groot deel uit grachten, werven en werfkelders.

Tegenwoordig doen veel van de unieke kelders aan de Oude- en Nieuwgracht dienst als winkel of restaurant met terras. Typisch Utrechts zijn de vele 'kameren' (kleine arme-liedenhuisjes) die overal in de stad te vinden zijn. De Oudegracht is de levensader van de stad met winkels, ateliers, kantoren, restaurants en woningen.

Opties